Wettelijke garantie

Wettelijke garantie betekent simpelweg dat je altijd recht heeft op een deugdelijk product. Als het gekochte product niet deugt, dan heeft u (bijna) altijd recht op een gratis reparatie, nieuw product of teruggave van het aankoopbedrag. Oftewel u heeft recht op de wettelijke garantie. Maar wat betekend dit en hoe kan je hierop beroepen?

Wettelijke garantie: recht op een goed productwettelijke garantie

In de wet staat dat elk product die je koopt deugdelijk moet zijn. Elk product moet je hierdoor een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Met andere woorden is dit de wettelijke garantie. Hoe lang een product daadwerkelijk mee moet gaan, hangt af van het product zelf. Een televisie heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een smartphone.

Wat je precies van een product mag verwachten hangt af van:

  • De informatie van de verkoper, reclame of wat op de website staat vermeldt;
  • De prijs;
  • Het merk;
  • Of het een nieuw of tweedehands product betreft.

Wanneer deugt een product niet?

Een product deugt niet als:

  • Het product kapot is of het niet naar behoren doet;
  • Het product niet compleet of beschadigd is;
  • Je er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.

Niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Stel dat een product versleten is of u de auto niet goed onderhouden heeft. Dan is het product niet ondeugdelijk en kan je geen aanspraak maken op de wettelijke garantie.

Voorbeeld

Stel je hebt een koelkast gekocht. Na een tijdje gaat het lampje in de koelkast niet meer aan. Het lampje moet je dan zelf vervangen. Maar stel dat na 2 jaar ineens de motor van de koelkast kapot gaat. Dan is de koelkast ondeugdelijk en kan je terug naar de winkel. Van een koelkast mag je namelijk verwachten dat deze minimaal 5 jaar mee gaat.

Rechten bij een ondeugdelijk product

auto na aankoop kapot

Bij een ondeugdelijk product mag je een gratis reparatie, nieuw product of teruggave van het aankoopbedrag verwachten.

De verkoper moet dit binnen een bepaalde tijd doen en ervoor zorgen dat de consument daar zo weinig mogelijk last van heeft. De verkoper kan tijdens de reparatie van het product bijvoorbeeld zorgen dat je een product te leen krijgt. Wat belangrijk is om te onthouden is dat de verkoper de keuze heeft om het product te repareren of een nieuw product te geven. Als de verkoper het product alleen wilt repareren omdat een reparatie voor hem goedkoper is, dan staat de verkoper in zijn recht.

Bewijslast bij een ondeugdelijk product

Als een product binnen 6 maanden na aankoop ondeugdelijk blijkt, dan moet de verkoper bewijzen dat het product door jouw toedoen kapot is gegaan. Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet je zien te bewijzen dat het niet jouw schuld is, en dat het aan het product ligt.

De verkoper biedt een tegoedbon aan

Als een verkoper een tegoedbon aanbiedt, dan hoef je daar geen genoegen mee te nemen. Je kan alsnog vragen om bijvoorbeeld teruggave van geld of om een reparatie.

Ontbinding van de koopovereenkomstontbinding koopovereenkomst

Als de verkoper het ondeugdelijk product niet op zijn kosten wilt repareren en ook geen nieuw product wilt verschaffen, dan kan je ervoor kiezen om de koopovereenkomst te (laten) ontbinden. In sommige gevallen heb je alleen geen recht op volledige teruggave van het aankoopbedrag, bijvoorbeeld omdat je het product wel een langere tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. Of je het volledige bedrag terug kunt vorderen is afhankelijk van diverse feiten en omstandigheden.

Verkopers- en fabrieksgarantie

Veel mensen denken dat ze zonder verkopers- of fabrieksgarantie geen recht hebben op reparatie, vervanging of vergoeding bij een ondeugdelijk product. Veel verkopers zullen zeggen dat u geen garantie heeft bij een tweedehands product als je er geen garantie bij koopt. Dit is totale onzin! Verkopers- en fabrieksgarantie is alleen een aanvulling op de wettelijke garantie die je al hebt.

Voorbeeld:

Je koopt bij een autodealer een tweedehandsauto voor € 7.500,-. Je besluit de auto mee te nemen zonder BOVAG-garantie. Na een maand blijkt de motor van de auto ernstig versleten te zijn of de motor loopt vast. Je gaat met de auto terug naar de dealer en deze zegt dat hij de auto wel kan maken maar dat je deze kosten zelf moet betalen omdat je de auto meegenomen hebt zonder garantie. Klopt dat wel? Nee. Ook zonder BOVAG-garantie heb je nog altijd recht op de wettelijke garantie. Laat je daarom vooral niets wijsmaken!

Bijkopen van garantie

Soms hebt je de mogelijkheid om bij de aanschaf van een product extra garantie bij te kopen. Dit heeft alleen zin als je hierdoor meer rechten krijgt dan je al hebt volgens de wettelijke garantie. Is de verkopers, fabriek of bijgekochte garantie verlopen? Dan kan je in de meeste gevallen nog steeds aanspraak maken op de wettelijke garantie.

Juridische bijstand

Heb je een ondeugdelijk product gekregen en wilt de verkoper niet meewerken? Neem dan contact met ons op voor juridische hulp of advies. Onze juristen staan je graag te woord!

Maak een afspraak

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *