non-conformiteit ondernemer

Ondernemer en non-conformiteit

Als je iets koopt, dan sluit je met de andere partij een koopovereenkomst. Bij een koopovereenkomst en de levering heb je recht op een deugdelijk product. Met andere woorden, het product dat je koopt moet voldoen aan je verwachtingen. Als consument heb je veel regels die van dwingend recht zijn waardoor hier niet zomaar van afgeweken mag worden. Maar hoe zit het als je zakelijk of als ondernemer een product koopt en dit product voldoet niet aan de eisen? Wij waren van mening dat het niet uitmaakt of je zakelijk of als consument een product koopt. Beide partijen moeten immers een product krijgen die voldoet aan de verwachtingen en een product die je daadwerkelijk kan gebruiken. Zo ook bij onze cliënt die een auto kocht welke uiteindelijk diverse gebreken had. Deze cliënt schakelde uiteindelijk onze hulp in en werd bijgestaan door mw. K.F. van der Meij. Uiteindelijk werd de zaak voorgelegd aan de kantonrechter om na te gaan of onze mening de juiste was. Weten hoe dit afliep en of je als ondernemer een beroep kan doen op non-conformiteit? Wij leggen het uit en bespreken de zaak.

De aankoop van het product

Onze cliënt had een koopovereenkomst gesloten voor de koop van een auto van bijna 10 jaar oud, met een kilometerstand van 254.227 en tegen een koopprijs van € 5.590, -. De auto werd gekocht als gezien en bereden zonder vorm van garantie. Een half jaar later werd de auto aan cliënt geleverd. Cliënt is uiteindelijk een taxibedrijf gestart en wilde deze auto hier ook voor gebruiken. De auto werd aangekocht door de onderneming, waardoor het een zakelijke koop betrof.

Gebreken aan de auto

Kort na de aankoop bleek dat de accu niet goed werkte en is cliënt uiteindelijk langs de autodealer gegaan om dit probleem te verhelpen. Het autobedrijf heeft dit gebrek kosteloos verholpen. Kort hierna viel de auto motor op de snelweg uit, waarna de ANWB constateerde dat de motor was vastgelopen. Ook nu weer nam cliënt contact op met de autodealer, maar zij wilde in eerste instantie niet helpen. Uiteindelijk kocht onze cliënt op aanraadde van het bedrijf een tweedehandsmotor voor € 2.250, – ex btw. Het autobedrijf heeft de motor in de auto geplaatst voor een bedrag van € 1.331, – ex btw. Cliënt hoopte dat hij de auto hierna zoals verwacht ongestoord kon gebruiken, maar helaas bleek kort erna dat de auto olie lekte en bonkende geluiden maakte. Het autobedrijf wilde toen enkel de oliefilters vervangen, maar door alle gebreken vroeg cliënt een second opinion aan bij een ander.

Uit de second opinion bleek dat de motor aan alle kanten olie lekte, het oliefilterhuis gescheurd was en deze geprobeerd was te maken met kit, de bouten los zaten, draagarmen gevaarlijk kapot waren, de remmen vast zaten en de uitlijning van de banden niet goed was. Al met al vele gebreken en eigenlijk een gevaarlijke auto. Onze cliënt was hier logischerwijs erg boos om, liet een slechte review achter en verkocht de auto voor een zeer laag bedrag aan degene die een second opinion had gegeven.

Onderhandeling over de ontbinding van de koop en de terugbetaling

Wij hebben in eerste instantie geprobeerd om er met onderhandelingen uit te komen. Hiervoor hebben wij meerdere brieven verstuurd naar het autobedrijf, maar ook naar diens jurist. Zij vonden echter dat cliënt de auto als ondernemer heeft gekocht en hierdoor geen recht op non-conformiteit (niet deugdelijk product) kon doen. Zij waren van mening dat alleen een consument recht had op non-conformiteit en een ondernemer niet. Wij vonden dat cliënt, ondanks dat hij ondernemer was, ook recht had op een bruikbaar en goed product. Hierdoor kon hij wel degelijk een beroep doen op non-conformiteit. Onze standpunten lagen dus ver uit elkaar waardoor wij de zaak uiteindelijk hebben voorgelegd aan de rechter.

Beoordeling door de kantonrechter

De kantonrechter te Leiden was het eigenlijk al heel snel met ons eens. Zij vond ook dat het niet uitmaakte wie en in welke hoedanigheid iemand iets koopt, maar dat iedereen recht heeft op een deugdelijk product. De kantonrechter was dan ook van mening dat een ondernemer een beroep kan doen op non-conformiteit en vond dat de verwachtingen die cliënt had niet overdreven waren. Ze heeft beide partijen hierna nog een aantal keer naar de gang gestuurd om alsnog een schikking te treffen, maar helaas bleven onze standpunten te ver uit elkaar liggen. Uiteindelijk heeft de rechter dan ook een vonnis gewezen en werd besloten dat de autodealer schadeplichtig is naar onze cliënt. Cliënt kreeg dan ook zijn gehele vordering terug waardoor het autobedrijf een bedrag van € 8.376, – diende te voldoen en ook de  proceskosten diende te betalen.

Juridisch advies en hulp als ondernemer bij non-conformiteit

Heb je een soortgelijke situatie meegemaakt? Of heb je juridische hulp en advies nodig? Schroom dan niet om contact op te nemen met een van onze juristen. Onze juristen zijn professioneel, toegankelijk en beschikken over de juiste kennis om jou te kunnen helpen.  Wij staan je graag te woord.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *